Een stad zonder reclame, dat zou pas geweldig zijn

Ergens deze zomer stond ik op een vrij groot treinstation in Nederland naast een reclamezuil en die zuil deed iets bijzonders: mooie dingen laten zien. Geen reclame, maar mooie dingen. Het was bijna choquerend.

Overal is reclame en marketing. Dat is niet omdat het nuttig is, maar omdat iemand geld wil verdienen. Vorig jaar rond deze tijd liep ik een artikel van een marketingman tegen het lijf, die het kernachtig uitdrukte: ‘marketing gaat niet over het vervullen van behoeften, maar het creëren ervan’.

Omdat we bijna allemaal te veel geld en te weinig aandacht hebben, is marketing overal. Overal om je heen wil iemand je iets opdringen waar je geen behoefte aan hebt. Als ik niet voor mijn site betaalde zonder dat ik er iets voor terug wil, zouden er advertenties op dit blog staan. Als je Instagram opent, zie je ‘influencers’ die een kortingscode voor je hebben. Nog niet zo lang geleden was een influencer iemand die je wilde vermijden. Nu vinden mensen dit leuke accounts om te volgen. Terwijl ze betaald worden (te weinig, waarschijnlijk, want iedereen wil influencer zijn) om jou namens het betalende bedrijf te beïnvloeden. Daarom heten ze zo. Waarom wil je je laten beïnvloeden? Geen idee.

Als je op straat loopt, zie je ook overal reclame. ‘Een abri kun je niet missen. Jouw boodschap is letterlijk onderdeel van de omgeving.’ zegt een fabrikant van advertenties voor bushokjes. Als je naar een podcast luistert, hoor je reclame, soms door de makers zelf voorgelezen. Voor matrassen, bamboe-ondergoed en financiële producten. Als je een beetje zo’n linksig tiep bent als ik, ga je snel denken dat dit dan tenminste ‘goede’ reclame is, maar dat is meestal onzin. Textiel gemaakt van bamboe is net zo vervuilend als katoen, en gerecyclede spullen worden zo massaal geproduceerd dat ook daar de milieuwinst ver te zoeken is. Gewoon minder spullen kopen werkt altijd beter.

Bij alle advertenties en reclame denk ik dat ik niets luister of zie, maar ik zal het allemaal stiekem toch wel in de zolder van mijn brein opslaan, waar het wacht op een goed moment. Die miljarden worden niet voor niets uitgegeven.

En dan is er nog de data die online verzameld wordt, met als enige doel van jou een profieltje met een ID te maken, zodat je verkocht kan worden aan bedrijven die je iets willen verkopen.

We zijn er zo aan gewend, dat het gewoon de wereld is geworden. Maar eigenlijk is het natuurlijk verschrikkelijk. We zijn zo door marketing omringd dat zelfs individuen het hebben over hun ‘personal branding’ als ze een partner zoeken. Ik verzin dat niet, ik hoorde dat iemand zeggen toen ik afgelopen herfst op een terrasje zat. Nu woon ik in een gegentrificeerde wijk in Amsterdam, zo’n voormalige volkswijk die inmiddels onder de voet gelopen wordt door havermelkelite en fintech expats, dus mensen zeggen hier wel meer rare dingen, maar dat dit überhaupt een ding is, is al treurig genoeg.

Stel nu dat al die reclame en marketing er gewoon niet was. Dat niemand probeerde ons dingen te verkopen die we niet nodig hebben. Hoe zou dat eruit zien? Ik kreeg een heel klein voorproefje toen ik afgelopen zomer op een station stond, te wachten op een trein, en daar zijn van die videoschermen waar reclame op staat. Blijkbaar is onze aandacht alleen nog te vangen als er iets beweegt.

Alleen was er op de reclamezuil op dit station geen reclame. In plaats daarvan was er een boodschap: ‘you are taking a commercial break’ met een slapend gezichtje erbij. En daarop volgde steeds een mooi ding. Een gedicht dat net toegankelijk genoeg was voor de halfslapende forens op de dinsdagochtend. Of een kunstwerk van een kunstenaar waar ik nog nooit van had gehoord maar die misschien wel wereldberoemd is, weet ik veel. Het enige kriterium leek te zijn dat het mooi moest zijn.

Ik werd er blij van. Net zoals ik altijd heel blij ben als ik thuiskom van een tentoonstelling in een museum (zoals eergisteren bij Erwin Olaf). En net zoals ik altijd weer mijn geloof in de mensheid terugvind als ik naar een symfonisch orkest luister in het Concertgebouw (ik kan het niet uitleggen, maar zo’n orkest, met z’n allen van die onbeschrijflijk mooie muziek makend, het doet iets met je humeur).

Ook op de rest van het station was alleen deze campagne te zien. Het fascineerde mij eindeloos. Was er gewoon even geen aanbod van echte reclame? Was dit een statement van een idealistische miljonair? Had Prorail een bevlieging? Geen idee, maar het was prachtig.

Stel nou dat alle openbare ruimte op deze manier reclamevrij was. Al die beeldherrie die de publieke ruimte lelijk maakt, verdwijnt gewoon. Je mist niks, want als je iets wil hebben, weet je de weg naar de winkel toch wel. Een aanmoediging om meer KFC te eten is ook niet meteen essentieel in je leven. Junkfood eten lukt zo ook wel.

Of misschien bleven die schermen staan, maar zouden dan gevuld worden met dingen waar niet een bedrijf, maar wijzelf beter van worden. Een oproepje om herenkleding voor de winter en oude mobiele telefoons naar de daklozenopvang te brengen. Of een filmpje van spelende baby-dassen van Natuurmonumenten, zoals ik vandaag online zag. We verzinnen wel wat.


Posted

in

by

Tags:

Comments

16 responses to “Een stad zonder reclame, dat zou pas geweldig zijn”

  1. Anouk Avatar
    Anouk

    Die marketing blijft zeker ergens hangen want ik heb nu toch van die bamboe onderbroeken (ze zitten erg lekker trouwens, en na een heel aantal keer net niet goede katoenen na een jaar te hebben weggedaan omdat ze al stuk gingen en een lovende recensie van mijn moeder was ik om. Ben er erg blij mee. Hopelijk gaan ze heel lang mee)

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Oh nee… En nu werkt de mond-op-mond-reclame ook nog! Gelukkig heb ik voorlopig niks nodig. 🙂

  2. Wendie Avatar
    Wendie

    Ik kan ook erg genieten van kunst. Het is alleen wel zo dat ook een kunstenaar moet eten. Hoe zouden we zonder marketing meer kunst om ons heen kunnen hebben? Zo’n zuil wordt toch ook door iemand betaald. Kunnen we daar een QR code bij hangen, of zo’n reader zodat je iets kan betalen als dank? Hoe zou je dit werkbaar kunnen maken? Net zoiets als straatartiesten, dat mensen die ergens anders hun inkomen uit halen gewoon voor de lol af en toe iets moois maken, neerzetten of uitvoeren?

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Ja, zeker! Ik denk dat die kunstenaars deze zomer betaald zijn voor het tonen van hun werk op die zuilen. En ik vind sowieso dat kunstenaars betaald moeten worden voor hun werk.
      Maar reclame voor dingen die goed voor ons zijn, als we dat zouden toestaan, dan helpt dat hopelijk iedereen.
      Nu nog ff uitvoeren. 😉

  3. Maris Avatar
    Maris

    Ik zat Olympische spelen te kijken en vond iets apart aan het schaatsstadion. Toen snapte ik het…. Geen reclame langs de lijn. Heerlijk rustig voor je ogen en hersenen.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Wow! Hebben ze geen reclame bij de Oympische Spelen?? Wat geweldig! Nooit opgevallen. Maar ik kijk ook nauwelijks meer, tegenwoordig.

    2. De Bezitter Avatar

      Reclames zijn buitengewoon vermoeiend. Ik heb wat “tactieken” ontwikkeld om reclames te mijden zoals:
      – adblocker in mijn browser (zowel mobiel als op laptop)
      – 10 minuten later komen dan aanvangstijd van de filmvertoning.

      Zeker lang niet voldoende.

      Een schone stad is een stad zonder reclames. Laten wij hopen dat een reclamevrije stad mogelijk in de toekomst is!

      1. Mevrouw Hoefnix Avatar

        Ja de adblocker is een zegen. Maar mag je nog naar binnen als je later binnenkomt bij de film? Daar was ik nog nooit op gekomen…

        1. De Bezitter Avatar

          De eerste 10 minuten kan je gewoon missen. Soms een kwartier, maar bij een kwartier laten medewerkers jou vaak niet meer naar binnen.

          De eerste 10 minuten wel.

  4. Petra Avatar
    Petra

    Jaaaaa, ik ben het zo met je eens. Mijn partner zegt ook: als er één wet is die hij door zou voeren als hij een (benevolente) dictator was, dan zou het een algeheel verbod op reclame zijn. Dat zou zoveel rustiger zijn – en ook veiliger rijden, geen videoschermen met knipperende reclames meer langs de snelweg…

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Wat zouden we daar allemaal beter van worden…

  5. Meneer Elders Avatar

    De stad is verschrikkelijk. Hier in Elders moet ik toch wel minstens drie kilometer rijden voordat ik een reclamebord tegenkom.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      De stad is geweldig! 🙂

      1. Meneer Elders Avatar

        De stad is verschrikkelijk. Maar als jij nou daar blijft en ik hier, dan zijn we allebei gelukkig. Zien we elkaar wel af en toe op een meetup.

  6. Petra Avatar
    Petra

    Pst, je derde paragraaf eindigt met een zin van een woord, da’s niet de bedoeling, denk ik.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Shhht! 😉 (Dank je wel…)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt zo min mogelijk cookies, maar wel om bezoekers te kunnen tellen en laten reageren. View more
Cookies settings
OK
NIET OK
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie ben ik

Ik ben een particulier individu die blogt op hoefnix.net over besparen, beleggen en een beter alternatief voor levenslang voor je baas werken. Ik heb geen bijzondere kennis, en pretendeer ook niet anderen advies te kunnen geven over hun persoonlijke financiële situatie.

Comments

When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Cookies

If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year.

Embedded content from other websites

Ik probeer embedded van externe content te vermijden. Als ik me er toch toe heb laten verleiden, geldt onderstaande. Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

How long we retain your data

If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue.

What rights you have over your data

If you have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Visitor comments are checked through an automated spam detection service.

Information we collect and store for statistics

We gather information about you during your website visit. During your visit, we monitor:
  • Pages Viewed: This helps us analyze site usage statistics and understand user behavior.
  • Browser user agent: we’ll use this for purposes like creating charts of views, most used browsers, etc.
  • An anonymize string created from your ip address, For example, 888.888.888.888 > 888.888.888.000).
  • An hashed string created from your ip address.

Who we share your data with

Niemand.
 
Save settings