Voor beleggen heb je een broker nodig, een financiële instelling die de transacties afhandelt en eigenlijk gewoon je geld in beheer heeft. Die moet je wel kunnen vertrouwen. Nou zit het hopelijk met het toezicht in Nederland wel goed, maar je eigen ogen open houden is nooit verkeerd.
Ik heb bij de start van mijn Hoefnix-leven gekozen voor DEGIRO. Ik vond de kosten het laagst en de vrijheid het grootst. Al snel wist ik wel dat DEGIRO een paar hobbels in zijn recente geschiedenis heeft. De AFM (Autoriteit Financiële Markten) heeft DEGIRO in 2018 een dwangsom opgelegd want het bedrijf had ‘stelselmatig en op meerdere fronten de Wet op het financieel toezicht overtreden.’ Dat is nogal ferme taal voor een toezichthouder in Nederland. Maar er waren dan ook redenen genoeg: het was mis in ‘de inrichting van de bedrijfsvoering (governance), de compliancefunctie, belangenconflicten, eerlijke behandeling van klanten en vermogensscheiding.’ Dat klinkt eigenlijk alsof alleen de binnenhuisarchitectuur van het kantoor op orde was. Er is ook nog een onderzoeksrapport van 149 pagina’s dat ik binnenkort eens ga lezen.

Natuurlijk was dit 2018, en er zijn ongetwijfeld heel veel dingen verbeterd. Maar deze overtredingen zijn veelzeggend over de intenties en de integere houding (of het gebrek daaraan) van de top van het bedrijf. In 2021 was het overigens wederom mis, nu om te weinig actie tegen witwassen. Dat leverde 2,5 miljoen boete op. (Hieruit moet ik concluderen dat niet optreden tegen witwassen blijkbaar een stuk ernstiger wordt gevonden dan je eigen klanten bedonderen, want die lijst misstanden uit 2018 leverde maar drie ton boete op.) En daarna nog een keer in 2022, toen DEGIRO inmiddels deels onder Duits toezicht viel en ook daar problemen kreeg. Een samenvatting is te vinden bij FOB. Overigens zijn er ook tegengeluiden, onder andere in Quote.
Tot voor kort kende ik die laatste twee incidenten niet eens. Dat ik toch nadacht over DEGIRO en alternatieven, komt door de technische haperingen in de app en achterliggende IT-systemen die ik af en toe zie gebeuren. Als je je IT niet op orde hebt, zeker in zo’n tech-heavy bedrijf als een online broker, vind ik dat wijzen op een algemeen probleem. Een paar maanden geleden dacht ik: als het nu nog één keer gebeurt, stap ik over. En die keer kwam, afgelopen 14 oktober. Er was ‘een probleem’ bij de uitvoering van orders.

Er zijn dus kennelijke problemen (geweest) in het integer bedrijfsvoeren, en er zijn technische problemen in de IT die soms ook de klant bereiken. IT-problemen achter de schermen, of problemen die de klanten niet opmerken, zullen wel nog vaker gebeuren. Het nieuwsbericht van 14 oktober is bijvoorbeeld meteen na oplossen van het probleem verdwenen, dus als je die dag niet op het juiste moment hebt ingelogd op de app, heb je er niets van gezien. Andere nieuwsberichten, zoals over afwijkende openingstijden van beurzen, blijven wel staan.
Het wordt tijd om verder te kijken naar een andere – of tenminste een tweede – broker. Daar zijn trouwens meer redenen voor. Ik wil graag automatisch kunnen beleggen, en fractioneel kunnen aankopen. En sowieso is het wellicht een beter idee om grote bedragen verspreid aan te houden. Mijn vermogen begint toch wel aanzienlijk te worden.
Ik heb een tijdje geleden op Instagram aan mijn volgers gevraagd waar zij beleggen en waarom, en Brand New Day en Meesman waren het populairst. (Naast DEGIRO die nog steeds blije klanten heeft.) Ik ga me verdiepen in deze twee, en vanaf januari wil ik een tweede plek hebben voor mijn beleggingen. Ik hou je op de hoogte!
EDIT Ben je ook op zoek naar een broker? Hieronder in de comments een hoop handige tips van lezers! En als je zelf tips hebt voor luie indexbeleggers, voeg ze vooral toe.

Leave a Reply