Moet ik overstappen van DEGIRO naar een ander?

Voor beleggen heb je een broker nodig, een financiële instelling die de transacties afhandelt en eigenlijk gewoon je geld in beheer heeft. Die moet je wel kunnen vertrouwen. Nou zit het hopelijk met het toezicht in Nederland wel goed, maar je eigen ogen open houden is nooit verkeerd.

Ik heb bij de start van mijn Hoefnix-leven gekozen voor DEGIRO. Ik vond de kosten het laagst en de vrijheid het grootst. Al snel wist ik wel dat DEGIRO een paar hobbels in zijn recente geschiedenis heeft. De AFM (Autoriteit Financiële Markten) heeft DEGIRO in 2018 een dwangsom opgelegd want het bedrijf had ‘stelselmatig en op meerdere fronten de Wet op het financieel toezicht overtreden.’ Dat is nogal ferme taal voor een toezichthouder in Nederland. Maar er waren dan ook redenen genoeg: het was mis in ‘de inrichting van de bedrijfsvoering (governance), de compliancefunctie, belangenconflicten, eerlijke behandeling van klanten en vermogensscheiding.’ Dat klinkt eigenlijk alsof alleen de binnenhuisarchitectuur van het kantoor op orde was. Er is ook nog een onderzoeksrapport van 149 pagina’s dat ik binnenkort eens ga lezen.

Natuurlijk was dit 2018, en er zijn ongetwijfeld heel veel dingen verbeterd. Maar deze overtredingen zijn veelzeggend over de intenties en de integere houding (of het gebrek daaraan) van de top van het bedrijf. In 2021 was het overigens wederom mis, nu om te weinig actie tegen witwassen. Dat leverde 2,5 miljoen boete op. (Hieruit moet ik concluderen dat niet optreden tegen witwassen blijkbaar een stuk ernstiger wordt gevonden dan je eigen klanten bedonderen, want die lijst misstanden uit 2018 leverde maar drie ton boete op.) En daarna nog een keer in 2022, toen DEGIRO inmiddels deels onder Duits toezicht viel en ook daar problemen kreeg. Een samenvatting is te vinden bij FOB. Overigens zijn er ook tegengeluiden, onder andere in Quote.

Tot voor kort kende ik die laatste twee incidenten niet eens. Dat ik toch nadacht over DEGIRO en alternatieven, komt door de technische haperingen in de app en achterliggende IT-systemen die ik af en toe zie gebeuren. Als je je IT niet op orde hebt, zeker in zo’n tech-heavy bedrijf als een online broker, vind ik dat wijzen op een algemeen probleem. Een paar maanden geleden dacht ik: als het nu nog één keer gebeurt, stap ik over. En die keer kwam, afgelopen 14 oktober. Er was ‘een probleem’ bij de uitvoering van orders.

Er zijn dus kennelijke problemen (geweest) in het integer bedrijfsvoeren, en er zijn technische problemen in de IT die soms ook de klant bereiken. IT-problemen achter de schermen, of problemen die de klanten niet opmerken, zullen wel nog vaker gebeuren. Het nieuwsbericht van 14 oktober is bijvoorbeeld meteen na oplossen van het probleem verdwenen, dus als je die dag niet op het juiste moment hebt ingelogd op de app, heb je er niets van gezien. Andere nieuwsberichten, zoals over afwijkende openingstijden van beurzen, blijven wel staan.

Het wordt tijd om verder te kijken naar een andere – of tenminste een tweede – broker. Daar zijn trouwens meer redenen voor. Ik wil graag automatisch kunnen beleggen, en fractioneel kunnen aankopen. En sowieso is het wellicht een beter idee om grote bedragen verspreid aan te houden. Mijn vermogen begint toch wel aanzienlijk te worden.

Ik heb een tijdje geleden op Instagram aan mijn volgers gevraagd waar zij beleggen en waarom, en Brand New Day en Meesman waren het populairst. (Naast DEGIRO die nog steeds blije klanten heeft.) Ik ga me verdiepen in deze twee, en vanaf januari wil ik een tweede plek hebben voor mijn beleggingen. Ik hou je op de hoogte!

EDIT Ben je ook op zoek naar een broker? Hieronder in de comments een hoop handige tips van lezers! En als je zelf tips hebt voor luie indexbeleggers, voeg ze vooral toe.


Posted

in

by

Tags:

Comments

20 responses to “Moet ik overstappen van DEGIRO naar een ander?”

  1. Mr. Groeigeld Avatar

    Tja het blijft lastig. Veel mensen weten niet dat je beleggingen formeel maar gedekt zijn tot €20k. Als je dus echt wilt spreiden, zou je bij iedere €20k moeten splitsen…waarna die €20k echter gewoon doorgroeit.

    DeGiro is zeker niet heilig, echter bieden ze wel lage kosten, goede app en redelijke service. Naast DeGiro heb ik Lynx (al vind ik het interface tenenkrommend) en Meesman (voor onze hypotheek). Het loont wel om goed naar de kosten te kijken:
    https://groeigeld.blogspot.com/2022/09/nieuwe-broker.html

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar
      Mevrouw Hoefnix

      Weer zo’n nuttige link! Veel dank.
      Met die 20.000 kun je inderdaad in de praktijk niet zoveel. Dan ben je al snel door de brokers heen.

  2. H Avatar
    H

    Ik zit met dezelfde twijfels over mijn geld bij DeGiro als jij, beste Hoefnix. Maar weet er (nog) te weinig vanaf om echt goed te kunnen kiezen. Er is ook nog iets met bewaarbedrijven, dat kan ook beter of minder goed geregeld zijn. Maar hoe dat precies zit… ? Dacht dat mr Fob daar ook iets over geschreven heeft. Ik ben dus heel blij dat jij dit verder gaat uitzoeken, en ga met veel interesse je volgende post hierover lezen 🙂 Behalve bij DeGiro heb ik beleggingen bij CB en voor mijn pensioen bij Brand New Day. Ik vind het van DeGiro wel heel fijn dat je gewoon direct zelf je aankopen kunt doen, en ik vind hun app prettig.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar
      Mevrouw Hoefnix

      Wel onthouden dat ik er ook geen verstand van heb hè! 😉
      Die bewaarbedrijven, ik weet er eigenlijk alleen van dat het ooit bij DEGIRO niet goed geregeld was. En dat gaf mij wel een slecht gevoel, moet ik zeggen.

  3. Ri Avatar
    Ri

    Beetje off topic, laatste aflevering van Argos gaat over de Wet op het Financieel Toezicht. Geen vermelding van DEGIRO in de uitzending. Had andere insteek, waarom een buurthuis geen rekening kan openen, maar beluisteren zeker waard. Dus in zou zeggen, oortjes in. 🙂

    https://www.vpro.nl/argos/media/luister/podcasts/argos.html?mediaLayout=grid

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar
      Mevrouw Hoefnix

      Ik las een krantenbericht over stichtingen die geen rekening meer kunnen openen omdat banken iets te ijverig zijn met de regels, is dit hetzelfde?

      1. Ri Avatar
        Ri

        Klopt.

  4. Mevrouw Niekje Avatar

    ASN, Semmie en Centraal Beheer. Verdiep me er verder eerlijk gezegd niet in. Vaste bedragen per maand, geld nu niet nodig en dus voor de lange termijn.

  5. Suus Avatar
    Suus

    33 procent Meesman, 33 procent ASN en 33 procent DeGiro. Meesman levert momenteel het meest op.

  6. Miss Ju Avatar
    Miss Ju

    Hi mevrouw Hoefnix,
    Sinds januari 2024 beleg ik naast DeGiro ook bij:
    ABN AMRO in een NT fonds via Zelf Beleggen Basis. Welkomstbonus was €75,-
    Centraal Beheer in het Wereldwijde Aandelenfonds. Welkomstbonus was in totaal €125,-
    Ik vind de kosten meevallen en allebei heel geschikt voor luie beleggers. Het is wel anders als je DeGiro gewend bent. Als de kosten zo blijven, houd ik deze twee voorlopig aan.
    Over deze twee aanbieders heeft mr FOB overigens dit jaar ook nog reviews geschreven, mocht je er meer over willen lezen.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar
      Mevrouw Hoefnix

      Heel erg bedankt voor de info! Heel nuttig. Ik ga FOBs mening eens opzoeken.

  7. Free Agent Avatar
    Free Agent

    Naar aanleiding van een eerdere post op dit blog heeft Free Agent zoals eerder al gememoreerd zijn eigen Luie Beleggingen onder de loep genomen. En bleek hij inderdaad sinds december 2000 die 7% op jaarbasis die Mevrouw Hoefnix al voorspeld had, gerealiseerd te hebben. Wel bleek er nogal een verschil te zitten in de performance van de twee mandjes waar trouw iedere maand automatisch in werd ingelegd. Free Agent heeft sinds jaar en dag een rekening bij wat ooit de Postgiro was, en wat inmiddels is verworden tot een BoevenBank. Het achterblijven van de performance van het ene mandje en het unheimische gevoel bij de BoevenBank hebben deze Luie Belegger er nu toch toe aangezet om wellicht deels over te stappen naar een andere aanbieder. De rekening bij Meesman is inmiddels geopend…
    Moraal: Lui Beleggen is goed. Maar omdat het over een lange termijn gaat en de wereld en jij zelf in de tussentijd ook niet stil staat is het goed om toch zo nu en dan te kijken of je nog goed zit.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar
      Mevrouw Hoefnix

      Hoi Free Agent! Ja die boevenbank, dat kan toch eigenlijk niet… 😉 Maar is blijkbaar toch populair onder de FIRE-mensen. Ik neig ook nog steeds naar Meesman maar ik moet er nog heel erg induiken.

  8. Anouk Avatar

    Wij beleggen nu bij een fonds van de ASN, want ik heb zo mn duurzame principes. Maar de kosten zijn daar wel heel hoog. Meesman heeft ook een verantwoorde toekomst fonds dus ik wil eigenlijk wel overstappen.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar
      Mevrouw Hoefnix

      Ja, die principes, ik heb ook getwijfeld. Zelfs een ASN-beleggingsrekening geopend. Maar ik wilde toch vooral passief beheerde indexfondsen, en toen viel ASN af. Maar inderdaad, ik zag ook dat Meesman zelfs nu in hun standaardfonds de ergste schurken heeft verwijderd, als ik het goed gezien heb, dus dat is goed nieuws!

      1. Ri Avatar
        Ri

        Vanuit ‘het juiste doen’, houd ik spaargeld aan bij ASN. Vanuit hoe luier, hoe beter, beleg ik bij Meesman. En dan nog de hierboven genoemde Boevenbank, want tsja, ooit daar een hypotheek afgesloten. Maar dat laatste kan de besten overkomen. 😉

        1. Mevrouw Hoefnix Avatar
          Mevrouw Hoefnix

          Hahaha precies… Mijn hypotheek was tot een paar jaar geleden bij een andere, net iets minder boevige boevenbank. Nu Triodos. Maar voor beleggen: Meesman is tegenwoordig ook wat ethischer dus ik vind het wel een mooie middenweg!
          Mijn (weinige) spaargeld staat ook bij ASN.

  9. Rube Avatar
    Rube

    Wellicht ook even hier e.e.a lezen voor vele andere mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/80511164#80511164

    Wat de beste optie is, is o.a. afhankelijk van welke fondsen je wilt, hoe belangrijk lage kosten zijn, gemakkelijkheid.
    Meesman heeft maar zeer beperkt aantal fondsen, is niet de goedkoopste, wel gemakkelijk. ABN is voor de NT fondsen (zelden die Meesman geeft) goedkoper. Voor veel andere fondsen is IBKR goedkoper maar dan kan fractioneel vaak niet.
    Zie b.v. ook hier: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

    Ik zou aanraden om wat breder te kijken dan alleen Meesman en BrandNewDay.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar
      Mevrouw Hoefnix

      Heel fijne tip, duizend maal dank! Eerlijk gezegd had ik niet aan een reguliere bank gedacht bij beleggen…

      1. M Avatar
        M

        Reguliere banken zijn voordelig als je de NT fondsen aankoopt. Voor andere fondsen wellicht minder geschikt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt zo min mogelijk cookies, maar wel om bezoekers te kunnen tellen en laten reageren. View more
Cookies settings
OK
NIET OK
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie ben ik

Ik ben een particulier individu die blogt op hoefnix.net over besparen, beleggen en een beter alternatief voor levenslang voor je baas werken. Ik heb geen bijzondere kennis, en pretendeer ook niet anderen advies te kunnen geven over hun persoonlijke financiële situatie.

Comments

When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Cookies

If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year.

Embedded content from other websites

Ik probeer embedded van externe content te vermijden. Als ik me er toch toe heb laten verleiden, geldt onderstaande. Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

How long we retain your data

If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue.

What rights you have over your data

If you have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Visitor comments are checked through an automated spam detection service.

Information we collect and store for statistics

We gather information about you during your website visit. During your visit, we monitor:
  • Pages Viewed: This helps us analyze site usage statistics and understand user behavior.
  • Browser user agent: we’ll use this for purposes like creating charts of views, most used browsers, etc.
  • An anonymize string created from your ip address, For example, 888.888.888.888 > 888.888.888.000).
  • An hashed string created from your ip address.

Who we share your data with

Niemand.
 
Save settings