€104 is te veel voor een concert – meestal

Ik heb al een jaar of twee een regel: ik betaal niet meer dan €50 voor een concertkaartje. Een vriend van me vroeg afgelopen weekend vrolijk: ‘Dus je gaat nooit meer naar concerten?’

Dat hij die grap maakte, is niet zo gek, want voor minder dan een euro of honderd kun je tegenwoordig niet meer naar grote artiesten. Tenzij je op de tweede ring van de Ziggo Dome gaat zitten met een toneelkijker, en dat vind ik niet leuk genoeg om voor van de bank te komen.

Toch ga ik heel regelmatig naar concerten, maar dan in Paradiso en de Melkweg, en soms gaat deze Amsterdammer zelfs (GASP!) naar Utrecht voor een optreden in Tivoli. Die optredens kosten ergens tussen de €25 en €30 en meestal heb ik meer lol dan bij grote strak geregisseerde concerten in grote zalen. Ook grote artiesten spelen soms in kleine zalen, vaak bijna net zo betaalbaar. (We vergeten Ronnie Wood maar even…)

Afgelopen maand was ik in de Melkweg bij een punkbandje dat SPRINTS heet. Was leuk. Halverwege de avond crowdsurfde de zangeres van het podium helemaal naar de bar, bestelde daar een witte wijn, en sprong daarna vanaf de bar het publiek weer in, crowdsurfend terug naar het podium. Dat zie ik iemand toch niet snel doen in de Ziggo Dome. De bar is daar ook een stukje verder weg, trouwens, dus dan ben je als bandlid wel even onderweg.

Hoe dan ook. Max €50 dus.

Maar er zijn uitzonderingen. Onlangs zag ik door puur toeval dat een van mijn grootste muzikale helden weer gaat touren. Toen zag ik de naam van de tour en kreeg ik een hartstilstand: ‘The European Farewell Tour’. Zo’n naam is een hint, neem ik aan. Dat je nu misschien je kans moet grijpen. Door nog meer toeval en met heel veel geluk kreeg ik een kaartje te pakken.

Dus nu ga ik voor €104 naar Emmylou Harris in het Concertgebouw, blij als een kind, op de eerste rang, en misschien ga ik er wel bij huilen ofzo. Ik geef Emmylou gelijk, hoor. Ze is 78 dus van een vroegpensioen kunnen we niet meer spreken. Van FIRE heeft ze duidelijk nog nooit gehoord. Ze blijft vast wel spelen in de VS, maar in Europa houdt het dus op. Het is niet vaak zo duidelijk een kwestie van nu of nooit.

Ik heb die €104 met liefde over de balk gesmeten, en ga er enorm genieten. Een regel werkt pas echt als je ook weet wanneer je hem moet breken.


Posted

in

by

Tags:

Comments

13 responses to “€104 is te veel voor een concert – meestal”

  1. Schapie Avatar
    Schapie

    Een paar jaar geleden heb ik omgerekend ongeveer €185 betaald voor een concert, van mijn favoriete band van vroeger (in 2003 voor het eerst gezien in de Melkweg, als babypuber <3), in hun herkomstregio; ik bleek in mijn al geplande vakantie toevallig op het juiste moment op de juiste plek te zijn dus ik besloot om mijn vakantie nog net wat bijzonderder te maken. Mijn vakanties zijn normaliter vrij budgetvriendelijk, dus het kon prima, en het was echt heel leuk.

    In mijn normale leven hou ik het bij een We Are Public-abonnement, voor €20 p/m zit ik als ik wil meerdere keren per week bij een toffe voorstelling.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Ach wat heerlijk! Neus in de boter…

  2. NP Avatar
    NP

    Ik heb vorig jaar met mezelf afgesproken dat ik naar alle concerten ga die me de moeite waard lijken en die lijn heb ik dit jaar doorgezet. Ik woon helaas niet in de randstad en bij concerten in Amsterdam komt er voor ons ook een overnachting aan te pas, maar daar maken we dan ook meteen een uitje van de dag van en na het concert. Tot nu toe achteraf slechts 1 keer het gevoel gehad dat een kaartje echt te duur was, maar ik weet zeker dat ik meer spijt had gehad als ik niet was gegaan. Het zou best kunnen dat ik over een tijdje concertmoe ben en mijn leuke dingen / reisgeld liever aan andere dingen uitgeef, maar voor nu zijn dit wel de dingen waar ik het meest naar uitkijk, en achteraf ook nog graag aan terugdenk. Veel plezier!

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Klinkt heel goed! Doen we allebei de juiste dingen met ons geld. 🙂
      Ik ben ook wel wat concertmoe, denk ik. Zoveel geweest, en je kunt niet aan de gang blijven. En ik heb gemerkt dat ik de kleintjes zeker zo leuk vind als de grote.

  3. De Bezitter Avatar

    Gek genoeg maak ik voor mijzelf een uitzondering wat betreft prijskaartjes voor concerten. Maar misschien ben ik een geluksvogel, want veel van de Braziliaanse artiesten die in Nederland optreden doen dat vaak in de Randstad. Met name in Amsterdam en Utrecht.

    De prijs van de kaartjes variëren tussen 30,00 á 60,00 euro. Omdat niet veel Brazilianen in Nederland wonen, treden deze artiesten er niet vaak op. Dus wanneer kom ik op tijd te weten, ga ik zeker naar de concerten.

    Wat betreft andere internationale artiesten, hou ik het niet goed bij. Misschien wordt het eens tijd om mijzelf te abonneren op de nieuwsbrief van Paradiso en Melkweg.

    Mocht je interesse in alternatieve culturele evenementen hebben, het alternatieve medium Amsterdam Alternatieve geeft een goed overzicht van culturele evenementen van de alternatieve scene in de Republiek Amsterdam.

    https://amsterdamalternative.nl/agenda

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Ik vind dat helemaal niet gek, dat klinkt als een heel goede prioriteit! Zeker als niet iedereen elk jaar langskomt, moet je je kans grijpen. Het zijn ook prijzen die nog goed te doen zijn. Zijn het dan grote zalen?
      Heel interessante link, dank je wel! Ik geloof dat ik eigenlijk best mainstream ben, maar dat is ook maar een kwestie van waar je in belandt.
      Hee, uit nieuwsgierigheid: wat is favoriete Braziliaanse artiest?

      1. De Bezitter Avatar

        Heel moeilijk om jouw te beantwoorden. Er zijn veel goede musici en elke geeft eigen draai en diens nummers (bijv: tekst, instrumenten).

        Zelfs als ik samba als voorbeeld neem, kom ik niet op een specifieke zanger(es).

        Ik beloof een lijst te maken met een aantal favoriete Braziliaanse musici van mij.

  4. D. Parton Avatar
    D. Parton

    Son of a gun, me-oh-my-oh!

    Wat leuk, zeg. Veel plezier alvast.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Hahahahaha dank je wel Dolly!

  5. Free Agent Avatar
    Free Agent

    Wat heb je een gevarieerde muzieksmaak!
    Je bent trouwens niet de enige die er wat van vindt, de ticketprijzen van festivals en concerten is de laatste tijd nogal in het nieuws. Zelf heb ik vier muziekhelden (nee, niet John, Paul, George of Ringo), waarvan er één binnenkort in de Ziggo Dome staat. Een beetje kaartje kost ruim boven de 100 euro. Deze keer sla ik over, bovendien was ik al een keer bij zijn afscheidstournee…
    Veel plezier bij Emmylou!

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Ja zeg, als ze al een afscheidstoernee hebben gedaan, is het ook niet eerlijk!
      Ik heb dat ook met Neil Young. Die heeft ook altijd van die dure kaarten, en hij komt zo vaak, dat ik er nu wel klaar mee ben.

  6. Ri Avatar
    Ri

    Heel goed. Geniet ervan.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      🙂 Het is al in mei, kan niet wachten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt zo min mogelijk cookies, maar wel om bezoekers te kunnen tellen en laten reageren. View more
Cookies settings
OK
NIET OK
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie ben ik

Ik ben een particulier individu die blogt op hoefnix.net over besparen, beleggen en een beter alternatief voor levenslang voor je baas werken. Ik heb geen bijzondere kennis, en pretendeer ook niet anderen advies te kunnen geven over hun persoonlijke financiële situatie.

Comments

When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Cookies

If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year.

Embedded content from other websites

Ik probeer embedded van externe content te vermijden. Als ik me er toch toe heb laten verleiden, geldt onderstaande. Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

How long we retain your data

If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue.

What rights you have over your data

If you have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Visitor comments are checked through an automated spam detection service.

Information we collect and store for statistics

We gather information about you during your website visit. During your visit, we monitor:
  • Pages Viewed: This helps us analyze site usage statistics and understand user behavior.
  • Browser user agent: we’ll use this for purposes like creating charts of views, most used browsers, etc.
  • An anonymize string created from your ip address, For example, 888.888.888.888 > 888.888.888.000).
  • An hashed string created from your ip address.

Who we share your data with

Niemand.
 
Save settings