Ik heb al een jaar of twee een regel: ik betaal niet meer dan €50 voor een concertkaartje. Een vriend van me vroeg afgelopen weekend vrolijk: ‘Dus je gaat nooit meer naar concerten?’
Dat hij die grap maakte, is niet zo gek, want voor minder dan een euro of honderd kun je tegenwoordig niet meer naar grote artiesten. Tenzij je op de tweede ring van de Ziggo Dome gaat zitten met een toneelkijker, en dat vind ik niet leuk genoeg om voor van de bank te komen.
Toch ga ik heel regelmatig naar concerten, maar dan in Paradiso en de Melkweg, en soms gaat deze Amsterdammer zelfs (GASP!) naar Utrecht voor een optreden in Tivoli. Die optredens kosten ergens tussen de €25 en €30 en meestal heb ik meer lol dan bij grote strak geregisseerde concerten in grote zalen. Ook grote artiesten spelen soms in kleine zalen, vaak bijna net zo betaalbaar. (We vergeten Ronnie Wood maar even…)
Afgelopen maand was ik in de Melkweg bij een punkbandje dat SPRINTS heet. Was leuk. Halverwege de avond crowdsurfde de zangeres van het podium helemaal naar de bar, bestelde daar een witte wijn, en sprong daarna vanaf de bar het publiek weer in, crowdsurfend terug naar het podium. Dat zie ik iemand toch niet snel doen in de Ziggo Dome. De bar is daar ook een stukje verder weg, trouwens, dus dan ben je als bandlid wel even onderweg.

Hoe dan ook. Max €50 dus.
Maar er zijn uitzonderingen. Onlangs zag ik door puur toeval dat een van mijn grootste muzikale helden weer gaat touren. Toen zag ik de naam van de tour en kreeg ik een hartstilstand: ‘The European Farewell Tour’. Zo’n naam is een hint, neem ik aan. Dat je nu misschien je kans moet grijpen. Door nog meer toeval en met heel veel geluk kreeg ik een kaartje te pakken.
Dus nu ga ik voor €104 naar Emmylou Harris in het Concertgebouw, blij als een kind, op de eerste rang, en misschien ga ik er wel bij huilen ofzo. Ik geef Emmylou gelijk, hoor. Ze is 78 dus van een vroegpensioen kunnen we niet meer spreken. Van FIRE heeft ze duidelijk nog nooit gehoord. Ze blijft vast wel spelen in de VS, maar in Europa houdt het dus op. Het is niet vaak zo duidelijk een kwestie van nu of nooit.
Ik heb die €104 met liefde over de balk gesmeten, en ga er enorm genieten. Een regel werkt pas echt als je ook weet wanneer je hem moet breken.

Leave a Reply