Komt de crisis eraan, en wat moeten we dan doen?

Voorspellingen op de beurs zijn een beetje zoals astrologie: soms komt het uit en dan lijkt het net alsof de waarzegster gelijk had. Eigenlijk weet niemand wat er gaat gebeuren. Ook analisten niet.

Maar ja. De lucht begint nu wel erg zwaar naar onweer te ruiken. Weten we zeker dat het gaat gebeuren? Nee. Zou het gek zijn? Ook nee.

Toegegeven: Iran bombarderen en een oorlog in het Midden-Oosten uitlokken, net daar waar de olievoorraden van de wereld liggen opgeslagen, dat is wel de manier waarop je het effectiefst paniek op de markten veroorzaakt. Reden: olie, gas en geld zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zo onlosmakelijk dat het gelukt is hele volksstammen te laten geloven dat de opwarming van de aarde helemaal niet bestaat en dat we dus helemaal niet over hoeven te stappen op schone energie. Schone energie, wie wil dat nou? Schoon is bah. Rook en hitte en vervuiling, dat is veel toffer. Olie is voor de machtigen der aarde de manier om nog rijker te worden, dus u zakt maar lekker in de stront met uw zonnepaneeltjes en uw goeie gedrag.

Oorlog in het Midden-Oosten, tekorten aan brandstof, oliemaatschappijen die daar een slaatje uit slaan en prijzen laten stijgen, die daarna nooit meer zullen dalen, waar doet ons dat ook alweer aan denken? Aan de oliecrisis van 1973. Niet dat ik toen al was geboren, en ik zal al helemaal niet beweren dat ik de details goed ken, maar Hoefnixje las als kind de hele bibliotheek leeg, inclusief over dit onderwerp, dus ergens ging de afgelopen maand wel een behoorlijke bel rinkelen.

Brandstofprijzen die stijgen, dat betekent eigenlijk altijd heibel. Stijgende kosten van bijna alles, dalende winsten, economische malaise, en daarom ook vaak dalende koersen. Ik heb de afgelopen weken weer een hoop geleerd van mijn favoriete podcast Zo simpel is het niet, namelijk de afleveringen 59 en vooral die van afgelopen week, aflevering 60. (Overigens zijn de twee afleveringen ervoor, allebei over AI, ook heel interessant. Luister hier en hier. Luister die podcast gewoon eigenlijk altijd.)

Wat leuk was geweest, is als we de tijd na 1973 nuttig besteed hadden met het onafhankelijk worden van olie en gas. Dan was er nu veel minder paniek, en hadden we meteen ook een schonere aarde. Maar dat is iets voor linksdraaiende boomknuffelaars, heb ik begrepen, want die zijn blijkbaar de enigen die graag ademhalen, niet zwemmend naar hun werk willen, en houden van een stabiele economie.

Maar ja, dat hebben we dus niet gedaan, en nu zijn we dus hier. De vraag blijft wel: hoe lang duurt de crisis in het Midden-Oosten? Gaat iemand Trump, Netanyahu en/of Khamenei tegenhouden? Komt er nog een kettingreactie? Wie wint de midterms in de VS? En nog een heleboel vragen waar niemand echt het antwoord op weet.

We weten dus ook niet wat de beurs gaat doen. Misschien komt er een jarenlange crisis, of misschien blijft het bij de schommelingen van de afgelopen weken. Misschien halen we volgende week weer een all time high. (OK, ik vind het erg moeilijk dat laatste te geloven, maar je weet het nooit.)

Omdat we dus niets weten, gisteren niet, vijf jaar geleden niet, en morgen nog steeds niet, is de filosofie van de indexbelegger: je baseert je gedrag op de lange termijn, niet op de crisis die je aan voelt komen (of de gierende winst die je aan voelt komen), en gaat daarom altijd door met inleggen, wat er ook gebeurt. Je wacht niet met ‘instappen’ tot de beurs zakt, je verkoopt niet bij een stijging, je raakt niet in paniek bij een crisis en je wordt niet hebberig bij een piek.

Buy & hold breedgespreide indexfondsen met lage kosten. Leg elke maand een vast bedrag in, wat er ook gebeurt. Gooi er eventueel nog wat extra op zodra je het hebt, maar niet omdat de beurs iets deed. Deze manier levert op de lange termijn het meeste op. Dat is niet makkelijk, maar wel het beste.

Of er een crisis aankomt, maakt daarom niet uit. Je stopt je oren dicht en vaart onverstoord langs de sirenen die je willen doen geloven dat je NU! IETS! MOET! DOEN!

In plaats daarvan doe je niets. Dat wil zeggen: je doet niets anders dan je altijd al doet. Op die manier kom je straks, als de crisis voorbij is, sterker uit die storm dan wie dan ook. Je hebt een hele zooi aandelen gekocht voor afbraakprijsjes. Er zijn grote bedrijven ten onder gegaan, maar jij kocht indexfondsen, dus dat maakt niet uit. Er zijn dingen blijvend veranderd, maar het feit dat er altijd bedrijven zullen zijn die winst willen maken en aandelen uitgeven, dat feit blijft bestaan. Tot het einde van het kapitalisme, en tegen die tijd hebben we grotere problemen dan een verdampte aandelenportefeuille. Of een communistische heilstaat natuurlijk, wie zal het zeggen!

Mensen die toch zenuwachtig worden, verwijs ik graag naar de video die mijn goeroe JL Collins speciaal voor hen heeft gemaakt. Met de nodige humor, zoals altijd.


Posted

in

by

Tags:

Comments

12 responses to “Komt de crisis eraan, en wat moeten we dan doen?”

  1. Cedric Avatar
    Cedric

    Wij investeren nu ook tijdelijk meer in een Israelisch indexfonds naast Meesman. Maar hopelijk is het snel rustiger en saaier in de wereld.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Israëlisch fonds is voor mij geen optie. Zowel qua heel beperkte spreiding als ethische kwesties.
      Mee eens dat het snel saaier moet worden in de wereld… Samen duimen!

  2. Schapie Avatar
    Schapie

    Op dit soort momenten ben ik extra blij dat ik alles automatisch heb lopen en niet de gewoonte heb dan vaker dan 1x per kwartaal (soms maar 1x per jaar) te kijken hoe het er precies voor staat. En als het hele systeem nu echt volledig in elkaar dondert, tsja, dan had een andere beleggingsstrategie me ook niet gered.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Ja, en helemaal niet beleggen zou je dan ook niet redden. Als alles echt instort, helpt spaargeld ook niet meer.
      Automatisch = the best. Beste uitvinding ooit. Nu nog maar één keer per kwartaal kijken, zoals jij. 🙂

  3. De Bezitter Avatar

    Een interessant post door de econoom Paul Krugman verschenen op zijn Substack vorige week.

    https://paulkrugman.substack.com/p/when-hyperglobalization-meets-chaos

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Dit ga ik vanavond eens lezen.

  4. Marianne Avatar
    Marianne

    Die meditatie was wel echt heel rustgevend

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Fijn he. Eigenlijk werken die meditaties altijd wel, heb ik ervaren toen ik honderd jaar geleden een tijdje aan yoga deed.

  5. Mr. Groeigeld Avatar

    Zal ik me aan een voorspelling wagen? Over 3-4 maanden maanden zit we midden in de zomer met een cocktailtje terug te denken aan deze vreemde maanden en hoge olieprijzen, die dan dalende zijn. Waarom ik dat denk? Omdat hoge benzineprijzen en hoge inflatie Trump’s kansen voor de midterms om zeep helpen, en dat is iets wat hij niet laat gebeuren. Dus trekt hij weer zijn keutel in, komt met een halfbakken deal en oreert dat hij de beste president ooit is.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Of hij verliest die midterms, o.a. dankzij dit rampzalige oorlogsplan, en dan moet die keutel hopelijk ook terug naar where the sun don’t shine… In beide gevallen hoop ik van harte dat het dan niet te laat is.

  6. De Bezitter Avatar

    Er zijn twee belangrijke gevaren en nog aandachtspunten. Het risico dat de investeringen in AI te weinig renderen, waardoor investeringen vertalen zich tot definitief verliezen.

    Het tweede gevaar is private credit. Dat laatste is best opmerkelijk, want meerdere investeringsfondsen en banken stellen een maximum aan opnamebedragen door de kredietverstrekkers en zelfs een niet-opneembare termijn.
    Private credit is een interessant fenomeen, want ook al zijn de rentes in het Westen gedaald in het vorige decennium tot vroeg in dit decennium zijn banken echter terughoudend geworden om krediet te verstrekken aan bedrijven. Daarom bestaan een aanzienlijk deel van uitstaande kredieten door banken uit hypotheken.

    Het andere gevaar kunnen er serieuzere tekorten ontstaan nog harder dan in 2021 en 2022. Als de industriele infrastructuur in het Midden-Oosten plat gebombardeerd wordt, duurt het jaren voor herstel. Intussen tijd kan er piek in commodities ontstaan vanwege de schaarste en hoge vraag naar commodities (bijv: kunst voor landbouw, ijzerersten en bauxiet voor aluminium en staal).

    Ik sta zelf niet somber in, mede door leeftijd (32) en dat deze mogelijke crisis een schone kans biedt voor het versnellen van de verduurzaming van infrastructuur, het verkeer, en de maakindustrie.

    Maar er is een aandachtspunt. Hoewel China volop aan het automatiseren is en inmiddels de zogeheten dark factories (fabrieken die onbemensd zijn) zijn gewoon, kan het Westen deze wedstrijd verliezen. Deze Chinezen bedrijven treden telkens tot nieuwe markten toe, terwijl Westerse bedrijven enkel naar de V.S. als potentiële consumentenmarkt zien en Afrika als een grondstofleverancier beschouwen. Terwijl rijden er elektrische Chinese auto’s in Addis Abeba en de elektrische bussen in Dakar komen eveneens uit China. Dat zijn geen triviale voorbeelden, maar tonen aan de geografische kijk van China op de wereld.

    Laatst, er is een geografische bias. Namelijk zijn de beurzen in ontwikkelingslanden ondergewaardeerd te zijn en zelfs de koersen Europese aandelen schijnen onder fair value gehandeld te worden.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Zo te horen zou je het best eens zijn met de mensen van mijn favoriete podcast. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt zo min mogelijk cookies, maar wel om bezoekers te kunnen tellen en laten reageren. View more
Cookies settings
OK
NIET OK
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie ben ik

Ik ben een particulier individu die blogt op hoefnix.net over besparen, beleggen en een beter alternatief voor levenslang voor je baas werken. Ik heb geen bijzondere kennis, en pretendeer ook niet anderen advies te kunnen geven over hun persoonlijke financiële situatie.

Comments

When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Cookies

If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year.

Embedded content from other websites

Ik probeer embedded van externe content te vermijden. Als ik me er toch toe heb laten verleiden, geldt onderstaande. Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

How long we retain your data

If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue.

What rights you have over your data

If you have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Visitor comments are checked through an automated spam detection service.

Information we collect and store for statistics

We gather information about you during your website visit. During your visit, we monitor:
  • Pages Viewed: This helps us analyze site usage statistics and understand user behavior.
  • Browser user agent: we’ll use this for purposes like creating charts of views, most used browsers, etc.
  • An anonymize string created from your ip address, For example, 888.888.888.888 > 888.888.888.000).
  • An hashed string created from your ip address.

Who we share your data with

Niemand.
 
Save settings