Ramit Sethi’s 10 Money Rules – en die van mijzelf

Ramit Sethi, beroemd van zijn boek/tv-serie/youtube-kanaal/podcast/website ‘I will teach you to be rich’, weet het goed te brengen. Een van de boodschappen die hij vaak herhaalt, zijn de ’10 money rules’ waar hij naar leeft.

Ramit Sethi is eh… wat voor beroep heeft die man eigenlijk? Hij is zo iemand die niet bijzonder is opgeleid als financieel adviseur, maar wel heel goed zichzelf kan verkopen. Zie ook Dave Ramsey en Suzy Orman. Nou zijn dat allebei mensen aan wie ik een hartgrondige hekel heb. De een omdat hij een religieus extremist en covid-ontkenner is, en de ander omdat ze zelfs niet eens fatsoenlijk financieel advies kan geven. Allebei lijden ze aan grenzeloze zelfoverschatting.

Ramit Sethi gaat ook bepaald niet gebukt onder een gebrek aan zelfvertrouwen, en is ook zo iemand die zichzelf enorm goed kan marketen. Hij heeft een boek, een podcast, een youtube-kanaal, een blog, en een Netflix-serie, en die heten allemaal ‘I will teach you to be rich’. En waarom zou je de dingen ook ingewikkelder maken dan ze zijn? Marketing is tenslotte alles. Maar anders dan de hierboven genoemde twee flapdrollen geeft hij wel goed, genuanceerd en onderbouwd advies. In zijn podcast heeft hij stellen te gast die conflicten hebben over geld. In die gesprekken blaft hij zijn gasten niet af, toont hij compassie en kan hij daadwerkelijk doorvragen op een zinnige manier.

Het is altijd fijn dat zo’n internetheld wel een aardige vent lijkt te zijn, zonder bullebakkerij. Hij is intelligent, heeft humor, en hij heeft weliswaar geen opzienbarende, maar wel goede filosofie: hou je kosten binnen de perken, spaar voor een buffer, investeer iets van 10-20%, en vergeet niet ondertussen ook nog geld aan leuke dingen uit te geven. Life is short, etcetera. Ramit pleit enorm voor ‘groots leven’. Een van de meest tragische dingen, zegt hij, is als mensen hun levens klein houden. Mensch, durf te leven! Iedere keer als hij aan een tirade begint over mensen die ‘hun ovenlampje uitzetten zodat ze 11 cent per jaar besparen’, moet ik hardop lachen. Zijn doel lijkt te zijn: ervoor zorgen dat mensen blij worden van hun geld, omdat ze het op de goede manier uitgeven. Ik vind dat idee van groots leven echt geweldig advies en ook bijzonder zeldzaam in het domein van financiële goeroes.

Maar ook Sethi vindt het een valkuil om geld te besteden aan dingen die je niet leuk vindt, of aan dingen die je alleen voor status doet. Daarom rijdt hijzelf, multimiljonair, rond in een oude auto omdat hij nou eenmaal niet van auto’s houdt, en huurt hij zijn huis omdat hij zo’n ongesettled leven lijdt dat vastzitten aan een koophuis geen zin heeft.

Het zal je niet verbazen: FIRE vindt ‘ie wat bedenkelijk. Aan de ene kant geweldig omdat mensen onconventionele keuzes maken, aan de andere kant is er binnen de FIRE-beweging een groep mensen die vaak veel te ver gaan in hun zuinigheid. Op een houtje bijten en vergeten plezier te hebben, dat is dan wel niet de kern van FIRE, maar heel veel mensen doen het wel zo. Zelfs bekende namen die een groot platform hebben in de FIRE-wereld, zijn in die val getrapt. En dat is inderdaad doodzonde. Hier is hij te horen in gesprek de Mad Fientist, een van de grootste FIRE podcastmakers, en hij kwam ook nog een keer terug voor een tweede gesprek. Beiden gaan over zijn kritiek op FIRE.

Overigens ben ik het ook vaak met hem oneens. Duizenden euro’s besteden aan een verlovingsring vind ik nog erger dan een gloednieuwe auto kopen, maar Ramit heeft het gedaan. Er zijn wel meer voorbeelden. Mr Money Mustache heeft ooit een blogpost gewijd aan Sethi, en daarna nog een. Hij noemt hem grappend ‘mijn aartsvijand‘ en ik hoop nog steeds dat ze elkaar eens ontmoeten, liefst in een boksring ofzo.

Ramit is ook bekend om zijn ‘ten money rules’ die hij voor zichzelf aanhoudt. Let wel: voor zichzelf. Hij moedigt zijn lezers/kijkers/luisteraars aan om die voor zichzelf ook te bepalen. Dat is maar goed ook, want ‘alle vluchten langer dan 4 uur business class doen’ is niet voor iedereen weggelegd. Andere regels waar Ramit zich aan zegt te houden: nooit bezuinigen op gezondheid of op zelfhulpboeken, nooit dingen op afbetaling kopen, en een spaarrekening met een jaar aan kosten aanhouden. Hier staan zijn ‘ten money rules’ allemaal.

Van Ramit moeten we dus allemaal over onze eigen geldregels nadenken. Over het algemeen is het best een goed idee om te doen wat Ramit Sethi zegt (behalve dan wat betreft die verlovingsring), dus laat ik dat eens braaf doen.

Tadaa! Hoefnix’ eigen geldregels. Ik kwam niet verder dan zeven.

  1. Mijn belangrijkste aankoop elke maand is vrijheid. Ik investeer zoveel mogelijk, op dit moment €2600 per maand, met als doel: over tien acht jaar stoppen met werken. Want een baan hebben is overschat.
  2. Niet spelen met je beleggingen! (Op de toon van je oma die streng riep ‘niet spelen met je eten!’) Dus nul crypto of losse aandelen, ook niet een paar procent van het portfolio ‘voor de lol’. Dat de meeste mensen dit doen, vind ik overigens prima, maar ik beleef helemaal geen lol aan beleggen, dus ik doe andere dingen voor mijn plezier. Bovendien is het rendement van die acties vrijwel zeker lager dan saai indexbeleggen. Maximaal langetermijnrendement is mijn enige doel, dus ik investeer alleen in brede, low cost index-ETF’s, en ik ‘handel’ niet.
  3. Koop alleen waardevolle dingen. Dat zijn dingen die ik nodig heb of die anderszins iets toevoegen aan mijn leven. Een high van vijf minuten na een online shopping spree voegt die waarde niet toe. En onzinnige rotzooi is zonde van je geld.
  4. Koop goede spullen en gebruik ze tot ze op zijn. Spullen die ik wel koop, zijn van zo goed mogelijke kwaliteit en gebruik ik tot ze versleten zijn. Ik repareer ze als dat kan, en ik gebruik ze sowieso tot de dood erop volgt (hun dood, niet de mijne…).
  5. Koop altijd tweedehands als dat kan. En dat kan heel vaak. Daarmee bespaar ik geld, belast ik de planeet niet verder, en hoeft de verkoper het niet weg te gooien.
  6. Bezuinig niet op goede en mooie kleding, op kunst (vooral boeken, muziek, theater, musea) en op mijn sociale leven. Wat die kleding betreft: ik heb er weinig van nodig maar ik moet wel blij worden van wat ik aantrek. Als dat dan een duur kledingstuk is, het zij zo. Het moet wel lang meegaan want fast fashion is uiteraard uit den boze. Wat dat sociale leven betreft: ik woon alleen en dan is je leven buiten de deur extra belangrijk. Ik ga veel uit met vrienden en daar word ik heel gelukkig van. Kost veel geld maar dat is prima.
  7. Soms kosten principes geld. Mijn bank is ASN, mijn hypotheek loopt bij Triodos, mijn internetprovider is Freedom Internet, mijn zorgverzekeraar is DSW. Dat kan allemaal goedkoper, maar zij passen het best bij mijn waarden. Ik zou nooit gaan werken voor ING (ook al probeert een goede vriendin die er wel werkt, me nog weleens over te halen), of voor Booking. Ik heb lang voor ideële organisaties gewerkt en dus voor een lager salaris. En dat doe ik nog steeds, op een iets andere manier.

Er zit weinig overeenkomst tussen mijn regels en die van Ramit. Hij vliegt business class, ik vlieg het liefst niet. Hij leest zelfhulpboeken (als hij het heeft over boeken, bedoelt hij zelfs automatisch zelfhulp), ik hou het op geschiedenis en literatuur. Hij noemt een bepaald vast spaarpercentage, ik vind die niet belangrijk. Sowieso investeer ik genoeg. En ik hou een heel laag saldo op mijn spaarrekening aan, en zeker niet genoeg om een jaar van te leven. Maar ik woon dan ook niet in Amerika, waar je baas je nog voor het weekend op straat kan zetten. Tenslotte: dingen op afbetaling kopen, daar zou ik niet eens opgekomen zijn, dus die hoeven ook niet in mijn ‘money rules’. Net zoals er ook niet in staat dat ik niet naar Las Vegas mag vliegen om mijn vermogen te vergokken.

Eén ding hebben we wel gemeen: regel 4. Sethi zegt het zo: ‘Buy the best and keep it as long as possible’. Altijd ‘the best’ kopen lijkt mij dan weer vaak onverstandig, want het beste is vaak te duur, maar ik geloof dat we ongeveer hetzelfde bedoelen. Goede kwaliteit spullen zijn uiteindelijk voordeliger.

Dit was best een goede exercitie. Ik ben benieuwd of jullie ook op deze manier over geldregels nagedacht hebben, en wat die regels dan zijn. Laat maar weten in de comments!


Bespaarfreaksingle heeft haar eigen versie gemaakt van deze geldregels! Lees het hier. Leuk om te zien wat de verschillen en overeenkomsten zijn.


Wat ik helemaal vergeet: denkt u allemaal wel aan de FIRE-bijeenkomst in Leiderdorp, aanstaande zondag?


Posted

in

by

Tags:

Comments

12 responses to “Ramit Sethi’s 10 Money Rules – en die van mijzelf”

  1. Mr. Groeigeld Avatar

    Wellicht niet voor iedereen, maar bekijk je huishouden eens als een bedrijf. Wat gaat eruit, wat zijn investeringen en maakt het nog “winst”? Niet dat een van ons de baas is, maar ik zit ieder half jaar met mijn vrouw samen voor een money date. Dan weet zij hoe het ervoor staat en checken we of we nog op een lijn zitten.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar
      Mevrouw Hoefnix

      Lijkt me nuttig, zeker met meer mensen.

  2. Meer door minder Avatar
    Meer door minder

    1) Maak van iedere dag een mooie dag kost weinig..
    2) Koop Kwaliteit
    3) Kijk eerst of je het tweedehands kan bemachtigen als je wat nodig heb.
    4) Verzeker alleen wat moet en/of echt nodig is, dit scheelt veel geld.
    5) Leef je eigen leven hoe zelf wilt en niet zoals een ander het (financieel) invult.
    6) Ken je echte uurloon en weet hoeveel uur je moet werken voor iets wat je koopt.
    7) Een ruim budget om een paar maanden er op uit te gaan.
    8) Overzicht van je middelen.
    9) Zorg voor voldoende tijd met je dienbaren (onbetaalbaar)
    10) Mijn Meer door minder systeem laat me zonder zorgen 100 worden.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar
      Mevrouw Hoefnix

      Mooi! Zeker regel 5.

  3. bespaarfreaksingle Avatar

    Leuk onderwerp en uitstekende geld-leefregels,
    ik ga me er ook eens in verdiepen en delen op mijn blog

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar
      Mevrouw Hoefnix

      Leuk! Ben benieuwd.

  4. Marana Avatar
    Marana

    Jouw regel 5 en regel 7 pas ik vooral toe.
    En de regel ‘(vrije) tijd is ook geld waard’. Om een paar voorbeelden te noemen: ik ga niet een half uur enquetes invullen voor 2 euro, de opbrengst staat niet in verhouding tot de tijdsinvestering, en ik kan beter meer betaald werken en een schoonmaakhulp inhuren dan nog meer parttimen om zelf mijn huishouden te doen.
    Ook voel ik meer voor HOT dan voor FIRE. Ik heb zinvol werk waar ik mijn eigenwaarde uit haal, ik denk niet dat ik gelukkiger word van helemaal niet meer werken.
    Ik ga eens nadenken over mijn andere geldregels.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar
      Mevrouw Hoefnix

      Hee leuk, dat zijn weer andere invalshoeken. Trouwens, het schijnt dat die enquetes toch best de moeite waard zijn, qua opbrengst. Iemand die ik volg op IG heeft het een keer bijgehouden.
      Ik zou trouwens ook niet niks gaan doen als ik FIRE ben, maar wel alleen dingen waar ik zelf de zin van inzie, en het lijkt me heerlijk om geen vakantie meer te hoeven aanvragen, om maar wat te noemen. Wie weet beland ik in losse projecten of vrijwilligerswerk.
      Die schoonmaakster heb ik ook, heerlijk!

      1. Ri Avatar
        Ri

        Ga het onderwijs in. Hoef je ook geen vakantie meer aan te vragen. Staan ze aan het begin van het jaar vast.

        1. Mevrouw Hoefnix Avatar
          Mevrouw Hoefnix

          Ik pieker er niet over! Ik ga alleen buiten het seizoen op vakantie.

          1. Ri Avatar
            Ri

            Groot gelijk. 😉

            1. Mevrouw Hoefnix Avatar
              Mevrouw Hoefnix

              🙂 (Lijkt me echt verschrikkelijk, hoewel je dan wel meer vakantie hebt, heb ik begrepen.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt zo min mogelijk cookies, maar wel om bezoekers te kunnen tellen en laten reageren. View more
Cookies settings
OK
NIET OK
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie ben ik

Ik ben een particulier individu die blogt op hoefnix.net over besparen, beleggen en een beter alternatief voor levenslang voor je baas werken. Ik heb geen bijzondere kennis, en pretendeer ook niet anderen advies te kunnen geven over hun persoonlijke financiële situatie.

Comments

When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Cookies

If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year.

Embedded content from other websites

Ik probeer embedded van externe content te vermijden. Als ik me er toch toe heb laten verleiden, geldt onderstaande. Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

How long we retain your data

If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue.

What rights you have over your data

If you have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Visitor comments are checked through an automated spam detection service.

Information we collect and store for statistics

We gather information about you during your website visit. During your visit, we monitor:
  • Pages Viewed: This helps us analyze site usage statistics and understand user behavior.
  • Browser user agent: we’ll use this for purposes like creating charts of views, most used browsers, etc.
  • An anonymize string created from your ip address, For example, 888.888.888.888 > 888.888.888.000).
  • An hashed string created from your ip address.

Who we share your data with

Niemand.
 
Save settings