Kwartaalupdate 1 van 2026: naderend onweer

Het eerste kwartaal van 2026 is voorbij! Dat is krankzinnig, want ik ben nog maar nauwelijks bekomen van de kerstdagen. Het is januari voor mijn gevoel. Maar nee, we zijn alweer op een kwart van het jaar.

Aan mijn geld is dat niet te zien. Ook qua vermogen ben ik sinds eind januari niets opgeschoten. Integendeel.

Onstuimig weer dus, zonder dat er echte donderklappen vallen. Dankzij allerlei geopolitiek geklooi van een stel psychopatische klootzakjes gaat het niet zo denderend met de wereld, maar de beleggers op de beurzen kunnen nog niet besluiten of dat voor hen nu enorm goed of enorm slecht nieuws is, dus gaat het een beetje heen en weer. Vanaf mijn luie stoel ziet het eruit alsof iedereen zijn adem inhoudt.

Tussenstand

Ik eindigde het jaar 2025 met een vermogen van €116.282. Drie maanden verder en na het inleggen van €7.500 is de stand €120.248. Ergens in januari was het even wat hoger, maar inmiddels hebben de zenuwen op de beurs dus toegeslagen, dus ik heb wat verlies geleden.

Dit komt natuurlijk vaker voor, ook al ben ik tot nu toe een geluksvogel geweest. Het gebeurde mij slechts één keer eerder dat de kwartaalupdate een negatief resultaat moest melden, namelijk precies een jaar geleden. Toen had Trump het ook al gedaan.

Er is verder deze maanden weinig gebeurd. Inkomsten zoals altijd (€4500 per maand) en beleggingen zoals altijd (€2500 per maand). Er zat wel een heel dure onderhoudsmaand bij voor mijn campertje, want de APK en wat onderhoud kostte ruim €1100. Je merkt dat het beestje oud begint te worden. Is het me allemaal waard. Sterker nog: komend kwartaal wordt NOG duurder, want op dit moment staat mijn geliefde busje bij een specialist en als ik hem over een paar weken weer ophaal, heeft hij zijn laatste grote upgrade aan de electra gehad. Dan is mijn busje eindelijk volledig zelfvoorzienend, zelfs in de winter en zelfs al ziet het ding wekenlang geen stopcontact van een camping. Ik kan niet wachten om er heel veel mee weg te gaan, dit jaar en de komende jaren.

Deze twee bedragen voor mijn camper zijn zo ongewoon – en ongewoon hoog – dat het zou kunnen dat de maandelijkse inleg ergens komend kwartaal een beetje lastig wordt. En ik had er nog wel extra voor gespaard. Helaas was het allemaal nog duurder dan gedacht. Dat is het nadeel van weinig spaargeld. We zullen zien. Ondertussen wordt het dit jaar extra belangrijk om van mijn vakantie te genieten, want anders is het zonde van het geld. Omdat mijn kloteklus van de afgelopen twee jaar nu eindelijk echt voorbij is, ben ik ook van plan het er eens flink van te nemen.

Extra inkomsten zijn er niet geweest. Voor Airbnb heb ik niet echt puf gehad, en dat maakt veel uit. Airbnb is in het verleden heel lucratief geweest. Nu heb ik alleen in maart €300 extra verdiend als vrijwilliger bij het stembureau. Dat was dan wel van 6:45 tot na middernacht hard zwoegen, want regelmatig stond bij ons de rij tot ver buiten het lokaal en daarna moest er nog geteld worden. Het zullen onze charmes wel geweest zijn, dat iedereen zo graag bij ons wilde stemmen. Het was dan ook heel gezellig.

Anyway. In het eerste kwartaal van 2026 is mijn doel van €350.000 binnen tien jaar dus nauwelijks dichterbij gekomen. Hoewel ik nu natuurlijk wel extra veel eenheden van mijn indexfonds heb kunnen kopen voor de €2500 per maand die ik inleg, en zodra die weer in waarde gaan stijgen, stijgt mijn vermogen gezellig mee. Wanneer dat gaat gebeuren, dat weet niemand, maar we gaan immer gerade aus.

En we raken vooral niet in paniek.


Posted

in

by

Comments

9 responses to “Kwartaalupdate 1 van 2026: naderend onweer”

  1. Roos Avatar
    Roos

    Wat een verschil in vergoeding per gemeente om als vrijwilliger te helpen bij de verkiezingen! Mijn gelderse plattelandsgemeente had €65 euro voor mijn gezwoeg over (zonder tellen, dan €85 dacht ik), maar ik kreeg er wel een stuk taart en een kop koffie bij.
    Het valt me altijd weer op dat dit soort activiteiten/vrijwilligerswerk sterk leunen op de vitale pensionado’s aka boomers. Hoewel er veel eigenwijze types tussen zitten, denk ik dat toch een heel stuk van de maatschappij piept en kraakt als ze allemaal thuis zouden gaan zitten netflixen.
    Fijne Pasen!

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Ja er zijn veel verschillen. In Amsterdam krijgen ze anders de mensen niet. Als gemeenteambtenaar krijg je dan ook nog een vrije dag, plus die vergoeding. We hadden wel twee verkiezingen, ook stadsdeelraad, en ik was voorzitter. Die krijgen meer. En het was de hele dag, ruim 16 uur werken.

    2. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Trouwens, beetje laat, maar bij mij ook veel boomers! Sommigen doen het al tientallen jaren. En studenten. Die doen het vast niet alleen voor de lol (hoewel het altijd gezellig is) maar ook voor de extra euro’s.

  2. De Bezitter Avatar

    Het was een bijzonder kwartaal om mee te maken als belegger.
    Ook al belegde ik in 2022, hield ik nauwelijks bij de schommelingen in mijn toenmalige portefeuille veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne.

    Wat is ook interessant in het afgelopen kwartaal is de impact van het conflict tussen Iran x V.S. per sector. Omdat de brandstofprijzen hard aan het stijgen zijn, had ik verwacht dat de prijs per metric ton ijzererst zou dalen, want de schepen moeten vanuit Brazilië en Australië naar China varen en diesel is heel erg duur voor zo’n bulcarrier. Echter bleef de ijzererstenprijs in maart redelijk stabiel.

    Ook de geografische dimensie van het conflict is ook best opmerkelijk. Hoewel is de beursindex van Seoul hard gedaald, SSE (Shenzhen-Shanghai) ook redelijk gebleven. Hoorde vanochtend in de dag podcast van de Belgische krant De Tijd dat de Brusselse beursindex relatief gezien minder harder getroffen dan andere indexen van de Euronext.

    Ik vind het spannend wat er in dit kwartaal gebeuren!

    China: https://www.reuters.com/world/asia-pacific/global-banks-seek-refuge-china-stocks-iran-war-drags-2026-03-31/

    BEL20: https://open.spotify.com/episode/2bxYIRjlrC2hkJTdogyUfC

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Jeetje jij houdt het echt bij! Interessant allemaal hoor. Ben nu de podcast aan het luisteren.

  3. Liesbeth Avatar
    Liesbeth

    Je schrijft dat je een beetje verlies hebt geleden. Maar zolang je beleggingen nog meer waard zijn dan je cumulatieve inleg, heb je geen verlies geleden. Je hebt hoogstens (even) minder fictieve winst.

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Ja zo kun je het ook zien. Ik bedoel eigenlijk dat ik 7500 ingelegd heb en de waarde van mijn beleggingen maar zo’n 4000 gestegen is, dus eigenlijk 3500 gezakt.

  4. Mr. Groeigeld Avatar

    Goed bezig mevrouw Hoefnix! Gewoon immer gerade aus.

    Het zou mooi zijn als er een keer wat minder gedoe in de wereld is. Gewoon een keer een week geen gedoe, bezuinigingen of geopolitieke discussies. Oh wacht, dat is saai natuurlijk…

    1. Mevrouw Hoefnix Avatar

      Ja bah 🙁 We zouden ons eens gaan vervelen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze site gebruikt zo min mogelijk cookies, maar wel om bezoekers te kunnen tellen en laten reageren. View more
Cookies settings
OK
NIET OK
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Wie ben ik

Ik ben een particulier individu die blogt op hoefnix.net over besparen, beleggen en een beter alternatief voor levenslang voor je baas werken. Ik heb geen bijzondere kennis, en pretendeer ook niet anderen advies te kunnen geven over hun persoonlijke financiële situatie.

Comments

When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Cookies

If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year.

Embedded content from other websites

Ik probeer embedded van externe content te vermijden. Als ik me er toch toe heb laten verleiden, geldt onderstaande. Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

How long we retain your data

If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue.

What rights you have over your data

If you have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Visitor comments are checked through an automated spam detection service.

Information we collect and store for statistics

We gather information about you during your website visit. During your visit, we monitor:
  • Pages Viewed: This helps us analyze site usage statistics and understand user behavior.
  • Browser user agent: we’ll use this for purposes like creating charts of views, most used browsers, etc.
  • An anonymize string created from your ip address, For example, 888.888.888.888 > 888.888.888.000).
  • An hashed string created from your ip address.

Who we share your data with

Niemand.
 
Save settings