Het eerste kwartaal van 2026 is voorbij! Dat is krankzinnig, want ik ben nog maar nauwelijks bekomen van de kerstdagen. Het is januari voor mijn gevoel. Maar nee, we zijn alweer op een kwart van het jaar.
Aan mijn geld is dat niet te zien. Ook qua vermogen ben ik sinds eind januari niets opgeschoten. Integendeel.
Onstuimig weer dus, zonder dat er echte donderklappen vallen. Dankzij allerlei geopolitiek geklooi van een stel psychopatische klootzakjes gaat het niet zo denderend met de wereld, maar de beleggers op de beurzen kunnen nog niet besluiten of dat voor hen nu enorm goed of enorm slecht nieuws is, dus gaat het een beetje heen en weer. Vanaf mijn luie stoel ziet het eruit alsof iedereen zijn adem inhoudt.
Tussenstand
Ik eindigde het jaar 2025 met een vermogen van €116.282. Drie maanden verder en na het inleggen van €7.500 is de stand €120.248. Ergens in januari was het even wat hoger, maar inmiddels hebben de zenuwen op de beurs dus toegeslagen, dus ik heb wat verlies geleden.
Dit komt natuurlijk vaker voor, ook al ben ik tot nu toe een geluksvogel geweest. Het gebeurde mij slechts één keer eerder dat de kwartaalupdate een negatief resultaat moest melden, namelijk precies een jaar geleden. Toen had Trump het ook al gedaan.

Er is verder deze maanden weinig gebeurd. Inkomsten zoals altijd (€4500 per maand) en beleggingen zoals altijd (€2500 per maand). Er zat wel een heel dure onderhoudsmaand bij voor mijn campertje, want de APK en wat onderhoud kostte ruim €1100. Je merkt dat het beestje oud begint te worden. Is het me allemaal waard. Sterker nog: komend kwartaal wordt NOG duurder, want op dit moment staat mijn geliefde busje bij een specialist en als ik hem over een paar weken weer ophaal, heeft hij zijn laatste grote upgrade aan de electra gehad. Dan is mijn busje eindelijk volledig zelfvoorzienend, zelfs in de winter en zelfs al ziet het ding wekenlang geen stopcontact van een camping. Ik kan niet wachten om er heel veel mee weg te gaan, dit jaar en de komende jaren.
Deze twee bedragen voor mijn camper zijn zo ongewoon – en ongewoon hoog – dat het zou kunnen dat de maandelijkse inleg ergens komend kwartaal een beetje lastig wordt. En ik had er nog wel extra voor gespaard. Helaas was het allemaal nog duurder dan gedacht. Dat is het nadeel van weinig spaargeld. We zullen zien. Ondertussen wordt het dit jaar extra belangrijk om van mijn vakantie te genieten, want anders is het zonde van het geld. Omdat mijn kloteklus van de afgelopen twee jaar nu eindelijk echt voorbij is, ben ik ook van plan het er eens flink van te nemen.
Extra inkomsten zijn er niet geweest. Voor Airbnb heb ik niet echt puf gehad, en dat maakt veel uit. Airbnb is in het verleden heel lucratief geweest. Nu heb ik alleen in maart €300 extra verdiend als vrijwilliger bij het stembureau. Dat was dan wel van 6:45 tot na middernacht hard zwoegen, want regelmatig stond bij ons de rij tot ver buiten het lokaal en daarna moest er nog geteld worden. Het zullen onze charmes wel geweest zijn, dat iedereen zo graag bij ons wilde stemmen. Het was dan ook heel gezellig.
Anyway. In het eerste kwartaal van 2026 is mijn doel van €350.000 binnen tien jaar dus nauwelijks dichterbij gekomen. Hoewel ik nu natuurlijk wel extra veel eenheden van mijn indexfonds heb kunnen kopen voor de €2500 per maand die ik inleg, en zodra die weer in waarde gaan stijgen, stijgt mijn vermogen gezellig mee. Wanneer dat gaat gebeuren, dat weet niemand, maar we gaan immer gerade aus.

Leave a Reply